Voor veel bedrijven is het relevant om een Facebookpagina te hebben. Je krijgt een extra resultaat in Google en je verhoogt je vindbaarheid als bedrijf. Een zakelijk profiel straalt professionaliteit uit en brengt zo meer potentiële klanten naar je website. Om jou te helpen helpen wij tien tips en een leuke download voor je!

Tip 1: Relevante informatie op startpagina

Het is allereerst belangrijk om alle relevante informatie over je bedrijf op Facebook te zetten. Zo is een telefoonnummer ideaal voor de bezoeker om te vragen naar eventuele mogelijkheden. Tevens kunnen bezoekers je eenvoudig bereiken door een berichtje te sturen op Messenger.

Tip 2: Een geschikte profielfoto

Om je bedrijf te kunnen promoten op Facebook, moet je zorgen voor een herkenbare bedrijfsfoto. Simpelweg een mooi logo doet het goed. Potentiële klanten weten meteen met welk bedrijf ze te maken hebben. Het is voor een bezoeker van de bedrijfspagina prettig om persoonlijke betrokkenheid met het bedrijf te ervaren. Een groepsfoto van het personeel is leuk om als achtergrond van de pagina te gebruiken, dit is namelijk het eerste wat de bezoeker ziet. Bezoekers weten op deze manier met wie ze zaken doen en raken vertrouwd. Maar je kunt bijvoorbeeld ook je USP’s of slogan onder de aandacht brengen, zodat in een keer duidelijk is wat je doet. Zorg er wel voor dat de kwaliteit van de afbeelding goed is.

Tip 3: Juiste uitstraling Facebookpagina

De uitstraling van de pagina moet duidelijk aansluiten bij de huisstijl van de website. De bezoeker klikt via social media door naar de website, dus deze stijlen moeten overeenkomen zodat de bezoeker weet dat hij met hetzelfde bedrijf te maken heeft.

Tip 4: Duidelijke call-to-action button

De call-to-action button op de bedrijfspagina mag absoluut niet ontbreken. Op deze manier stuur je bezoekers door naar je website of kunnen zich registreren voor de nieuwsbrief. Wanneer potentiële klanten zich inschrijven voor de nieuwsbrief blijf je in contact met je doelgroep.

Tip 5: Video op de tijdlijn

Een video over de bedrijfssfeer en de werkplek van de werknemers doet het goed. De bezoeker krijgt een kijkje achter de schermen. Op Facebook bestaat de tool om het aantal weergaven per dag te kunnen zien. Zo kun je zien of de video aanslaat en op welke dag je volgers het meest actief zijn. Het is goed om af te wisselen met video’s en tekst op de tijdlijn. Bezoekers blijven op deze manier geïnteresseerd, en dit is niet het geval als er enkel lappen met moeilijke tekst op staan.

Tip 6: Afwisselende content

Het is wijs om niet elke dag dezelfde soort content op Facebook te plaatsen, dit gaat de volger vervelen. Op maandag kun je bijvoorbeeld een poll plaatsen en op donderdag een bericht over je laatste tevreden klant. Een poll verhoogt de interactie met de klant en maakt de klant betrokkener met het bedrijf. En heb je even geen inspiratie? Download dan snel onze issuekalender 2021!

Tip 7: Post op woensdag

Volgens Slegers, S. (2019) zijn Facebookgebruikers het meest actief op woensdag. Onderzoek wijst uit dat de meeste interactie plaatsvindt om 19:00. Het is dus handig om rond de middag op woensdag je post te plaatsen, zodat je volgers ruim de tijd hebben om je bericht te lezen/bekijken en eventueel te reageren. Je kunt kijken wanneer jouw doelgroep het meest actief is door op verschillende dagen en tijdstippen testen.

Tip 8: Wees interactief met je volgers

Het is belangrijk dat je wel (snel) reageert op de vragen of opmerkingen van je klanten. Klanten zien dat je actief bent op social media en verwachten dus snel antwoord. Ook is het raadzaam om na het afnemen van een poll de uitslag te laten weten. Wanneer er een klacht binnenkomt op je sociale media, moet je deze niet negeren maar hier aandacht aan besteden. Als er een klacht tussen de reacties op een van de posts staat, kun je deze gebruiker een privébericht sturen en op deze manier de klacht afhandelen. Het heeft een negatief gevolg als andere klanten veel klachten onder je posts zien staan. Wanneer de klacht afgehandeld is, kun je reageren op de klacht met het feit dat je de klacht netjes afgehandeld hebt, en de klant weer tevreden is. Een excuus voor de verwarring is ook op zijn plek.

Tip 9: Andere sociale media kanalen

Wanneer je ook gebruik maakt van andere sociale media zoals LinkedIn en Instagram, kun je eerst op deze socials de link van de Facebook pagina hier plaatsen. Bij het net opstarten van een bedrijfspagina op Facebook, bestaat er de mogelijkheid om connecties uit te nodigen je pagina te volgen. Deze functie kun je een á twee keer toepassen. Doe dit niet veel vaker, omdat je vrienden hier niet om gevraagd hebben en hier hinder van kunnen ondervinden. Uiteraard moet je er eerst voor zorgen dat de bedrijfspagina er goed uitziet en de link naar je website duidelijk weergegeven staat. Op Facebook kun je werknemers taggen en op deze manier je bereik vergroten. Klanten zien dat een werknemer getagd is en raken zo geïnteresseerd in je bedrijf.

Tip 10: Download onze inhaakkalender

Je kunt deze gebruiken als inspiratie voor leuke social posts. De kalender staat vol onderwerpen en speciale dagen, waarvan je nog niet wist dat ze bestonden!

Dus heb jij nog inspiratie nodig voor je social posts? Download dan nu gratis onze inhaakkalender!

Onze gouden tip is: ga na wat je volgers echt van je bedrijf willen zien. Hier kun je gerust een poll over maken en vragen wat volgers liever zien; een blog over je personeel of handige tips.

Wij hopen dat je een hoop inspiratie hebt opgedaan en onze tips in praktijk kunt brengen!

Inspiratie

Inhaakkalender downloaden

Volop inspiratie voor je socials, campagnes en content met de enige echte JVDmedia inhaakkalender!

Inhaakkalender downloaden