Google Ads uitbesteden? Of toch zelf doen?

25 Nov 2019 | Tsjibbe van der Wal

Google Ads is een online platform voor adverteerders, waarmee je kunt adverteren op Google. Met een Google Ads campagne kun je dus advertenties plaatsen in de zoekresultaten van Google. Op deze manier kun je makkelijk gevonden worden op zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn, waardoor je nieuwe klanten naar je website kunt leiden.

Hoe werkt Google Ads?

In de basis is Google Ads vrij eenvoudig uit te leggen. Je bepaalt eerste welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf en waar je graag op gevonden wilt worden, vervolgens bepaal je welke advertenties men te zien krijgt na het invoeren van deze zoekwoorden in Google, daarna bepaal je op welke pagina men terecht komt na het klikken op de advertentie en tot slot bepaal je wat je maximaal wilt betalen voor een klik en in welke regio je advertenties vertoond moeten worden. Een kind kan de was doen zou je denken..

Geld verdienen met Google Ads

En tot op zekere hoogte is dat ook waar. Het is namelijk niet enorm moeilijk om een Google Ads account aan te maken, een aantal advertenties online te zetten en te beginnen met geld uitgeven. Sterker nog, Google heeft ‘Slimme Campagnes’ in het leven geroepen, zodat zelfs de grootste digibeten onder ons een Google Ads campagne kunnen opzetten. Geld uitgeven is dus heel erg makkelijk, maar hoe zorg je er voor dat je daadwerkelijk geld gaat verdienen met je Google AdWords campagnes? En hoe krijg je dit inzicht? Hieronder lees je een aantal belangrijke tips voor het adverteren op Google.

Stel doelen en bepaal KPI’s

De kans is groot dat je niet op een ochtend wakker werd en dacht: ‘Vandaag ga ik een Google Ads campagne opzetten’. Waarschijnlijk (althans, dat hoop ik) is het een bewuste keuze geweest, omdat je op zoek was naar manieren om meer leads, meer klanten, meer bestellingen of meer omzet te krijgen. De eerste tip is dan ook om deze doelstelling concreet op papier te zetten. Dus hoeveel leads, klanten, bestellingen of omzet wil je het komende jaar behalen.

Vervolgens ga je bepalen hoeveel een extra klant je gemiddeld oplevert. Voor de een zal dit makkelijker zijn om te bepalen dan voor de ander, maar het is wel belangrijk dat je hier voor jezelf een bedrag op papier zet. Dit kan bijvoorbeeld ook een gemiddelde zijn. Heb je helder wat een klant jou gemiddeld oplevert? Dan ga je nu bepalen wat jij vindt dat de acquisitie van een klant maximaal mag kosten. In online marketing termen noemen we dit ook wel de max CPA (Cost Per Acquisition).

Dit inzicht gaat je helpen om te kunnen onderbouwen welk budget je in kunt zetten voor bijvoorbeeld Google Ads en zodat je kunt bepalen wanneer je Google AdWords campagnes succesvol zijn.

Voorbeeld: Je doel is om 100 nieuwe klanten te werven, die je gemiddeld 500 euro opleveren, en je hebt bepaald dat de maximale CPA van deze klanten 250 euro is. Dan kun je dus een budget inzetten van € 25.000 (100 x 250) om dit doel te behalen.

Voer een Keyword Analyse uit

Om te bepalen welke zoektermen belangrijk zijn voor je Google AdWords campagnes, voer je een grondige keyword analyse uit. Hier kun je o.a. de zoekwoordplanner van Google voor gebruiken. Deze tool laat je zien hoe vaak er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht, en helpt je om nieuwe zoekwoorden te vinden. Vervolgens gebruik je deze input om tot een optimale structuur van je Google Ads campagnes te komen.

Google Ads uitbesteden

Pas op met brede zoekwoorden

Of het verstandig is om (veel) brede zoekwoorden te gebruiken hangt af van factoren als zoekvolumes, beschikbaar budget en branche. Als je budget relatief laag is, is het vaak onverstandig om brede zoektermen te gebruiken. De kans is groot dat je brede zoekwoorden al je budget opmaken, waardoor je weinig grip hebt op de prestaties van je Google AdWords campagnes.

Gebruik uitsluitingen

Uitsluitingszoekwoorden zijn zoektermen waar je absoluut geen budget aan uit wilt geven. Door een lijst met uitsluitingszoekwoorden op te stellen voorkom je dat je onnodig budget uitgeeft aan zoektermen die niet aansluiten bij je product of dienst. Ook hier kun je de zoekwoordplanner van Google voor gebruiken, maar daarnaast kom je vaak met je gezonde verstand ook al een heel eind.

Voorbeeld: je hebt een webshop met ‘gewone’ boeken. Dan wil je niet dat mensen die op zoek zijn naar ‘e-books’ een advertentie van jou te zien krijgen. Dit kun je voorkomen door deze zoektermen toe te voegen aan je lijst met uitsluitingen.  

Verkeer tot aan de voordeur

Als je website een ‘stenen’ winkel zou zijn, dan breng je met je Google Ads campagnes de mensen tot aan de voordeur. Vergeet dus ook niet om je website goed te optimaliseren, om het voor bezoekers zo aantrekkelijk en eenvoudig mogelijk te maken om een bestelling te doen. Daarnaast moet je ook zo reëel zijn dat een groot gedeelte van je websitebezoekers niet bij hun eerste bezoek al tot een bestelling over gaan. Vergeet dus ook niet om goed zichtbaar te zijn op andere kanalen, met bijvoorbeeld Social Media marketing. Ook kun je met bijvoorbeeld remarketing opnieuw onder de aandacht komen bij mensen die je website hebben bezocht en bijvoorbeeld geen bestelling hebben afgerond.

Meten = weten

Uiteindelijk zijn online marketingcampagnes vooral data-gestuurd. Als je de basis goed hebt staan, is het daarna vooral een kwestie van optimaliseren, testen, analyseren en nog meer testen. Zo kom je stap voor stap tot betere prestaties van je online campagnes.

Ben je benieuwd waar jij geld laat liggen met je Google Ads campagnes? Of wil je je Google Ads uitbesteden aan echte online specialisten? Je bent van harte welkom voor een kop koffie en dan vertellen we je graag meer!

Daag ons uit

Wij staan voor samenwerken, korte lijntjes en een nuchtere aanpak. Samen streven naar ultiem online succes! Wil jij ook dé aanpak naar succes ervaren? Neem dan contact op en daag ons uit!

  • 19 Aug

    5 vragen voor een juiste online marketing strategie

    Online marketingstrategie opzetten? Stel jezelf dan deze vijf vragen.

  • 30 Jul

    10 Starter tips over SEO

    SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie. Hoe werkt dat nou? Waar moet ik rekening mee houden? Wij geven jou 10 tips die jou extra handvaten geven om te beginnen met SEO.

  • 8 Apr

    Inzicht in de customer journey (2/3)

    De customer journey, je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord. De term komt nogal eens voorbij, te pas en te onpas, maar is het slechts een hippe marketingterm? Of schuilt er meer achter en kan...