Amazon, wat is dat ook alweer?

Voor het geval je het nog niet wist, Amazon is de grootste webwinkel ter wereld. Via de Nederlandse site (Amazon.nl) zijn op dit moment enkel nog e-books te koop, maar daar komt op korte termijn verandering in! Amazon heeft bevestigd dat ze begin 2020 het aanbod gaan uitbreiden en dat je je nu kunt aanmelden als zakelijke verkoper.

De kans dat Amazon een enorme impact gaat maken op de Nederlandse e-commerce markt is erg groot. In alle Europese landen waar Amazon actief is, zijn ze ondertussen marktleider. Kijk je naar de Nederlandse markt, dan is Amazon nu al de nummer 6 qua omzet. Deze omzet komt allemaal via de Duitse tak (Amazon.de) die door de Nederlandse consument dus al goed wordt gevonden!

Amazon advertising voor e-commerce

Net als bij bol.com kun je als zakelijke verkoper je eigen producten verkopen via het platform van Amazon. Amazon zorgt voor een platform met veel traffic en jij draagt, naast een vast bedrag van ongeveer 40 euro per maand, een percentage van de omzet af aan Amazon.

Om echt succesvol te kunnen zijn op Amazon kun je eigenlijk niet om Amazon advertising heen. Want hoe ga je opvallen en gevonden worden tussen het enorme aanbod wat er zonder twijfel binnen de kortste keren te vinden is? De mogelijkheden en werking van Amazon Ads lijken verrassend veel op die van Google Ads.

Net als bij Google werkt dit volgens het ‘Cost Per Click’ principe en kun je ‘gesponsorde posts’ laten zien op basis van ingestelde keywords. De structuur van je campagnes ziet er ongeveer hetzelfde uit als die van je Google Ads campagnes (campagne, advertentiegroep, zoekwoord). En net als in de zoekresultaten van Google, zie je op de resultatenpagina (pagina na een zoekopdracht) eerst een aantal advertenties, voordat je de ‘organische’ resultaten ziet.

Naast advertenties op de resultatenpagina, op basis van keywords, kun je ook kiezen voor advertenties op product-detailpagina’s. Deze vorm van adverteren is beter vergelijkbaar met banners via het display netwerk van Google en wordt vertoond bij vergelijkbare producten.

SEO & Amazon?

Het aantal verkopen van een product is een erg belangrijke ranking factor voor de organische posities binnen Amazon. Heb je je Amazon ads goed op orde, dan zal dit ook bijdragen aan betere organische posities.

Naast het aantal verkopen is ook het gebruik van de juiste zoektermen in je productnaam, productomschrijving, etc. belangrijk om zowel de interne zoekmachine van Amazon als de gebruiker jouw producten te laten vinden. Verplaats je in de schoenen van je klant, en bedenk welke zoektermen hij/zij gebruikt waarbij jouw producten de beste match zijn!

Aan de slag met Amazon Advertising?

Wil je aan de slag met Amazon Advertising of ben je benieuwd of het platform voor jou interessant is voor je online business? Wij zitten bovenop alle ontwikkelingen in het e-commerce landschap en denken graag met je mee! Houd onze website en socials in de gaten en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Inspiratie

Inhaakkalender downloaden

Volop inspiratie voor je socials, campagnes en content met de enige echte JVDmedia inhaakkalender!

Inhaakkalender downloaden