Wat is kwalitatieve linkbuilding?

09 Mar 2020

Er wordt steeds vaker geroepen dat linkbuilding niet meer werkt of dat het niet goed zou zijn voor lange termijn SEO. Niets is minder waar, zolang er maar een doordachte strategie aan ten grondslag ligt.

Is kwalitatieve linkbuilding voor de lange termijn?

Linkjes aanvragen op startpagina klonen kennen we inmiddels wel (en Google ook), maar kan nog steeds als bulk voor onderin de linkbuilding piramide gebruikt worden. Daarentegen is voor de lange termijn een kwalitatieve aanpak vereist. Dit doen we tegenwoordig met de inzet van kwalitatieve linkbuilding.

Voordat we dieper ingaan op wat nou kwalitatieve linkbuilding is, zetten we eerst even een stap terug. Wat is nou precies linkbuilding en waarom zet je het in?

Hoe bouw ik autoriteit op met mijn website?

Het opbouwen van autoriteit voor je website is een belangrijk onderdeel op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO). Aan de autoriteit kun je afleiden hoe sterk de website staat t.o.v. de concurrentie en met een hoge autoriteit wordt het eenvoudiger om betere posities in de zoekmachine te scoren. Hoewel autoriteit een belangrijk gegeven is, zal het niet je hoofddoel moeten zijn, maar een onderdeel van je complete SEO-strategie.

Het vergroten van de autoriteit kun je op meerdere manieren doen. Dit kun je o.a. doen met een social-media strategie, content creatie op eigen website en dat delen, offline strategie, reviews opbouwen en last but not least kun je een linkbuilding strategie opzetten.

Wat is linkbuilding?

Zakelijk netwerken kun je vergelijken met linkbuilding. Het is namelijk een vorm van offline linkbuilding. Bouw autoriteit op door; je netwerk zo groot en relevant mogelijk te maken. Dus meer is niet persé beter, het is een combinatie van facetten.

Vertalen we dit nu naar online, dan geldt bij linkbuilding ook om zoveel mogelijk externe verwijzingen (linkjes) te verkrijgen naar je website. En hoe relevanter en autoriteit-rijker deze linkjes zijn, des te meer waarde (autoriteit) jouw website krijgt. 

Eerder in dit artikel noemden we al even de ‘linkbuilding piramide’. Aan de hand van de linkbuilding piramide kunnen we de type link-locaties segmenteren. Onderaan staan de bulk links die vaak weinig waarde hebben en hoe hoger je de piramide op klimt des te hoger de waarde van de inkomende link is.

Kwalitatieve linkbuilding door content creatie

Het doel met kwalitatieve linkbuilding is om zoveel mogelijk relevante links te vergaren die we bovenin de linkbuilding piramide kunnen schalen. Een goed werkende strategie die wij vaak hanteren is om artikelen te schrijven over een onderwerp dat bij de landingspagina en het onderwerp past, zo min mogelijk commercieel geschreven en plaatsen op relevante externe websites met een hoge autoriteit.

Stel de klant is een reisverzekeraar en we staan aan de vooravond van het zomerseizoen. Voor een verzekeraar geldt dat alle zeilen bijgezet moeten worden om de reisverzekeringen in orde te maken, want in het voorjaar begint men massaal een reis te boeken en dus de reisverzekeringen af te sluiten. Mooi moment dus om een artikel te schrijven over bijv. de top 10 reisspullen die je niet moet vergeten als je op reis gaat, de grootste blunders die op reis gemaakt worden of verzin een ludiek onderwerp dat de mogelijkheid heeft om viral te gaan.

Het belangrijkste hierbij is dat je niets moet proberen te verkopen, maar juist de lezer wilt helpen. De link met je website leg je vervolgens door ook te verwijzen naar een goede reisverzekering, waarbij je linkt naar de landingspagina over reisverzekeringen.

Hoe ludieker en algemener de inhoud van het artikel is, des te groter de kans is om viral te gaan en meer ‘free publicity’ te genereren. Een tof voorbeeld van free publicity is het gerucht dat de wereld werd ingeslingerd dat clown Bassie een baby zou krijgen. Wat vervolgens een publiciteit stunt bleek van een verzekeringsmaatschappij. 

Nu denk je vast, leuk dat voorbeeld, maar zo’n campagne verzin je niet 1.2.3. Dat klopt en in veel gevallen wordt er ook nog eens gebruik gemaakt van een groot reclamebureau. Wat kun je dan wel doen? Laten we eerst eens beginnen met het schrijven van creatieve en nieuwswaardige content, ook al is het maar voor een kleine doelgroep interessant. Door te beginnen om op kleine schaal artikelen te schrijven en te verspreiden, die wellicht niet direct viral gaan zoals het voorbeeld van clown Bassie, zullen wel degelijk zeer waardevol zijn voor jouw autoriteit en linkprofiel.

Aan de slag met kwalitatieve linkbuilding

Kwalitatieve linkbuilding zal op lange termijn lonen, mits het goed en volgens de juiste strategie gedaan wordt. Vaak is er wel een groot netwerk van publishers nodig om de artikelen op de juiste websites geplaatst te krijgen. Wij beschikken over zo’n netwerk, wat het voor ons een stuk eenvoudiger maakt, maar je kunt er uiteraard zelf ook aan beginnen!

Let wel: hoe beter je website geoptimaliseerd is, hoe hoger het effect zal zijn. Dus start altijd eerst met on-page SEO en bijv. een contentstrategie.

Daag ons uit

Wij staan voor samenwerken, korte lijntjes en een nuchtere aanpak. Samen streven naar ultiem online succes! Wil jij ook dé aanpak naar succes ervaren? Neem dan contact op en daag ons uit!

  • 23 Mar

    De beste thuiswerk tools

    Thuiswerken, voor de één het moment om vier keer zo hard te werken. Voor de ander een uitdaging om geconcentreerd te blijven werken. Wij geven jou de beste tools die jij kunt gebruiken om efficiënt...

  • 13 Mar

    De invloed van Voice Search op jouw SEO

    Voice search bestaat inmiddels al een aantal jaar, in 2013 kwam Google nog met de livegang van ‘conversational search’. Maar sinds de opkomst van Amazon Alexa, Apple HomeKit en Google Home is voice...

  • 28 Feb

    Google for Jobs is live in Nederland

    Het heeft even geduurd, maar Google for Jobs is nu dan ook live in Nederland! Het betreft op dit moment nog wel een bèta versie, waardoor het nog niet voor iedereen zichtbaar is, maar dit zal...