Kwalitatieve linkbuilding door content creatie
Het doel met kwalitatieve linkbuilding is om zoveel mogelijk relevante links te vergaren die we bovenin de linkbuilding piramide kunnen schalen. Een goed werkende strategie die wij vaak hanteren is om artikelen te schrijven over een onderwerp dat bij de landingspagina en het onderwerp past, zo min mogelijk commercieel geschreven en plaatsen op relevante externe websites met een hoge autoriteit.
Stel de klant is een reisverzekeraar en we staan aan de vooravond van het zomerseizoen. Voor een verzekeraar geldt dat alle zeilen bijgezet moeten worden om de reisverzekeringen in orde te maken, want in het voorjaar begint men massaal een reis te boeken en dus de reisverzekeringen af te sluiten. Mooi moment dus om een artikel te schrijven over bijv. de top 10 reisspullen die je niet moet vergeten als je op reis gaat, de grootste blunders die op reis gemaakt worden of verzin een ludiek onderwerp dat de mogelijkheid heeft om viral te gaan.
Het belangrijkste hierbij is dat je niets moet proberen te verkopen, maar juist de lezer wilt helpen. De link met je website leg je vervolgens door ook te verwijzen naar een goede reisverzekering, waarbij je linkt naar de landingspagina over reisverzekeringen.
Hoe ludieker en algemener de inhoud van het artikel is, des te groter de kans is om viral te gaan en meer ‘free publicity’ te genereren. Een tof voorbeeld van free publicity is het gerucht dat de wereld werd ingeslingerd dat clown Bassie een baby zou krijgen. Wat vervolgens een publiciteit stunt bleek van een verzekeringsmaatschappij.
Nu denk je vast, leuk dat voorbeeld, maar zo’n campagne verzin je niet 1.2.3. Dat klopt en in veel gevallen wordt er ook nog eens gebruik gemaakt van een groot reclamebureau. Wat kun je dan wel doen? Laten we eerst eens beginnen met het schrijven van creatieve en nieuwswaardige content, ook al is het maar voor een kleine doelgroep interessant. Door te beginnen om op kleine schaal artikelen te schrijven en te verspreiden, die wellicht niet direct viral gaan zoals het voorbeeld van clown Bassie, zullen wel degelijk zeer waardevol zijn voor jouw autoriteit en linkprofiel.
Aan de slag met kwalitatieve linkbuilding
Kwalitatieve linkbuilding zal op lange termijn lonen, mits het goed en volgens de juiste strategie gedaan wordt. Vaak is er wel een groot netwerk van publishers nodig om de artikelen op de juiste websites geplaatst te krijgen. Wij beschikken over zo’n netwerk, wat het voor ons een stuk eenvoudiger maakt, maar je kunt er uiteraard zelf ook aan beginnen!
Let wel: hoe beter je website geoptimaliseerd is, hoe hoger het effect zal zijn. Dus start altijd eerst met on-page SEO en bijv. een contentstrategie.