Dit heeft gevolgen voor iedereen die in minstens één van de volgende categorieën adverteert, huisvesting, vacatures, Kredieten en/of leningen.

Aanscherping van het advertentiebeleid

Wanneer de advertentie over één van de bovenstaande categorieën gaat, moet dat worden aangegeven. De advertentie moet dan aan een aantal voorwaarden voldoen, voordat deze geplaatst mag worden. De advertenties in deze categorie mogen niet gericht zijn op de volgende kenmerken:

  • Nationaliteit, afkomst, etniciteit of religie
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Burgerlijke staat
  • Bepaalde interesses
  • Medische of genetische aandoeningen

Dit betekent dus dat veel doelgroep opties automatisch staan ingesteld. Bijvoorbeeld dat er getarget wordt op 18-65 jaar en zowel mannen als vrouwen. Daarnaast zijn veel opties met betrekking tot targeting op interesse niet mogelijk en kan er slechts in beperkte mate worden getarget op locatie.

Speciale advertentie categorieën 

Omdat alle bovengenoemde opties niet meer beschikbaar zijn, heeft Facebook een oplossing bedacht: de speciale advertentie categorieën. Dit zijn doelgroepen die zijn samengesteld op basis van overeenkomsten in online gedrag en activiteit, maar niet op basis van persoonlijke kenmerken.

Er wordt door adverteerders soms gewerkt met remarketing of vergelijkbare doelgroepen. Deze zullen in het geval van bovengenoemde categorieën ook worden vervangen door speciale advertentie doelgroepen.

Advertentie content 

Ook de manier waarop een advertentie is geschreven is van invloed op het wel of niet goedgekeurd worden door Facebook. Het is vaak zo dat wanneer een directe vraag aan iemand wordt gesteld, die over zijn of haar persoonlijke situatie gaat, dit niet wordt goedgekeurd. Dit ziet Facebook als het schenden van iemands privacy. Daarom is het beter om termen te gebruiken die generiek zijn en niet iemand direct aanspreken. Bijvoorbeeld:

Vraag die wordt afgekeurd:

  • Heb jij ook vaak last van vermoeidheid?

Wat wel wordt goedgekeurd:

  • Product X helpt mensen die vaak vermoeid zijn
  • 5 voordelen van product X tegen vermoeidheid

Goedgekeurd of afgekeurd

Wanneer alle bovengenoemde voorwaarden zijn verwerkt, wordt een advertentie goedgekeurd en vertoont op Facebook en/of Instagram. Als er niet wordt voldaan aan de voorwaarden krijg je een melding dat de advertentie is afgekeurd. Vervolgens kun je zien waarop de advertentie is afgekeurd en dit aanpassen om het opnieuw te laten beoordelen.

Wordt de advertentie wederom afgekeurd? Het is mogelijk om een verzoek in te dienen bij Facebook zodat er een medewerker van Facebook naar gekeken wordt. Zorg er wel voor dat aan alle voorwaarden voldaan wordt.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en beheren van je advertenties? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je met alle vragen over het adverteren op de verschillende platformen.

Inspiratie

Inhaakkalender downloaden

Volop inspiratie voor je socials, campagnes en content met de enige echte JVDmedia inhaakkalender!

Inhaakkalender downloaden