Een CSS is een vergelijkingswebsite, waarop prijzen van verschillende producten met elkaar vergeleken kunnen worden, met als doel om bezoekers door te sturen naar de webshop. Google Shopping is dus eigenlijk de CSS van Google zelf. Om aan EU-richtlijnen te voldoen heeft Google het eigen CSS losgekoppeld en er een aparte onderneming van gemaakt. Door deze constructie adverteert Google dus eigenlijk op haar eigen website. Dit geeft ook andere ondernemingen de gelegenheid om met een CSS systeem te adverteren in Google Shopping. Het enige verschil waaruit dit valt waar te nemen is dat er onderaan de advertentie niet Google maar een andere onderneming staat.
Onderaan de advertenties kunnen verschillende partijen staan. Deze advertenties worden door de partijen aan de onderkant van de advertentie aangeboden. Echter wanneer er op de advertentie wordt geklikt gaat deze wel naar de website van de aanbieder van het product. Alleen wanneer er op de onderste link wordt geklikt gaat de advertentie naar de vergelijkingssite.
Voordelen van het werken met een CSS partner
Uit de vorige alinea bleek dat de advertenties van een CSS partner weinig verschillen van die van Google. Dus waarom zou je dan willen werken met een CSS partner? Het antwoordt op die vraag is het feit dat wanneer er wordt geadverteerd via een CSS partner het volledige bod aan de advertentie wordt uitgegeven. Wanneer er via Google wordt geadverteerd dan wordt er door Google 20% van het bod ingehouden als toeslag.
Wanneer je in de praktijk een bod van €1 instelt in een CSS systeem, dan wordt er ook daadwerkelijk €1 aan je advertentie toegewezen. Wanneer je €1 bied via Google zelf, dan wordt er 20% ingehouden en is je uiteindelijke bieding slechts €0,80. Wanneer 2 verschillende adverteerders hetzelfde bod doen, maar 1 van de adverteerders doet dit bij Google, en de ander bij een CSS-partner, dan wordt de advertentie bij de CSS-partner op een hogere positie vertoont, doordat het uiteindelijke bod hoger is.
Waarom Google dit systeem heeft opgezet
Naar aanleiding van een procedure van de Europese Unie heeft Google een grote boete van 2,4 miljard euro gekregen (2018) wegens machtsmisbruik. Daarbij heeft Google de opdracht gekregen om binnen de EU-mededingingsregels te handelen. Dat is de reden geweest om CSS-partners toe te laten binnen Google. Om de partners een eerlijke kans te geven om te concurreren met Google worden er kortingen en teruggaves van een deel van het advertentiebudget gegeven. Ondanks dat het een vrij forse investering is voor Google om dergelijke bedragen ‘weg’ te geven, kost de huidige opzet Google aanzienlijk minder dan meer grote boetes.
Meer weten?
Inspiratie
Inhaakkalender 2025 downloaden
Volop inspiratie voor je socials, campagnes en content met de enige echte JVDmedia inhaakkalender!