Pas op met brede zoekwoorden
Of het verstandig is om (veel) brede zoekwoorden te gebruiken hangt af van factoren als zoekvolumes, beschikbaar budget en branche. Als je budget relatief laag is, is het vaak onverstandig om brede zoektermen te gebruiken. De kans is groot dat je brede zoekwoorden al je budget opmaken, waardoor je weinig grip hebt op de prestaties van je Google AdWords campagnes.
Gebruik uitsluitingen
Uitsluitingszoekwoorden zijn zoektermen waar je absoluut geen budget aan uit wilt geven. Door een lijst met uitsluitingszoekwoorden op te stellen voorkom je dat je onnodig budget uitgeeft aan zoektermen die niet aansluiten bij je product of dienst. Ook hier kun je de zoekwoordplanner van Google voor gebruiken, maar daarnaast kom je vaak met je gezonde verstand ook al een heel eind.
Voorbeeld: je hebt een webshop met ‘gewone’ boeken. Dan wil je niet dat mensen die op zoek zijn naar ‘e-books’ een advertentie van jou te zien krijgen. Dit kun je voorkomen door deze zoektermen toe te voegen aan je lijst met uitsluitingen.
Verkeer tot aan de voordeur
Als je website een ‘stenen’ winkel zou zijn, dan breng je met je Google Ads campagnes de mensen tot aan de voordeur. Vergeet dus ook niet om je website goed te optimaliseren, om het voor bezoekers zo aantrekkelijk en eenvoudig mogelijk te maken om een bestelling te doen. Daarnaast moet je ook zo reëel zijn dat een groot gedeelte van je websitebezoekers niet bij hun eerste bezoek al tot een bestelling over gaan. Vergeet dus ook niet om goed zichtbaar te zijn op andere kanalen, met bijvoorbeeld Social Media marketing. Ook kun je met bijvoorbeeld remarketing opnieuw onder de aandacht komen bij mensen die je website hebben bezocht en bijvoorbeeld geen bestelling hebben afgerond.
Meten = weten
Uiteindelijk zijn online marketingcampagnes vooral data-gestuurd. Als je de basis goed hebt staan, is het daarna vooral een kwestie van optimaliseren, testen, analyseren en nog meer testen. Zo kom je stap voor stap tot betere prestaties van je online campagnes.
Ben je benieuwd waar jij geld laat liggen met je Google Ads campagnes? Of wil je je Google Ads uitbesteden aan echte online specialisten? Je bent van harte welkom voor een kop koffie en dan vertellen we je graag meer!