Artificial intelligence een zegen voor SEO? Ja, absoluut. De argumenten om AI in je werk als SEO-marketeer te gebruiken zijn eindeloos. Maar tegelijk is het ook een vloek. Althans, volgens Google. Zij zien de websites met enkel en alleen AI-gegenereerde content als paddenstoelen uit de grond schieten. Met de Google Core Update van maart 2024 willen ze dat een halt toeroepen.

Met de Core Update van maart 2024 wil Google zich nog meer focussen op helpful content. Sterker nog, de wijzigingen in het algoritme moeten ervoor zorgen dat er maar liefst 40% minder unhelpful content (lage kwaliteit content) in de zoekresultaten zal worden getoond. Om dit te bewerkstelligen zijn er een aantal rigoureuze maatregelen genomen. Bij vrijwel alle maatregelen ligt het gebruik van AI hieraan ten grondslag.

Van unhelpful naar helpful content

Veel internetgebruikers zal het niet opvallen, maar als marketeer herken je het vrij eenvoudig: content die louter is geproduceerd om zoekmachine rankings te manipuleren. Hoe Google dit precies wil gaan checken is niet duidelijk, maar het is crystal clear dat Google hier een speerpunt van gaat maken. Heeft een tekst of pagina geen meerwaarde voor de gebruiker, maar is het vooral geschreven vanuit SEO-doeleinden, dan zal het de komende tijd een duikeling in de SERP gaan maken.

Vervallen domeinen worden hard aangepakt

Op het internet zwerven veel domeinnamen rond, die niet meer gebruikt worden door de eigenaar. Omdat deze domeinnamen in het verleden vaak een hoge waarde hebben opgebouwd, spelen slimme ondernemers daarop in. Zij kopen, vanwege die hoge autoriteit, de vervallen domeinen op en bouwen ze om tot een ‘nieuwe’ website. De hoge autoriteit van de domein zorgt ervoor dat de nieuwe content eenvoudig een hoge positie in de zoekresultaten kreeg. Maar die tijd is voorbij. Vervallen domeinen die worden gekocht en hergebruikt voor SEO-doeleinden, worden nu als spam beschouwd.

Parasite SEO behoort tot het verleden

Wel eens gehoord van Parasite SEO? Dit is een strategie waarbij websites met een hoge waarde hun platform misbruiken om content van lage kwaliteit te plaatsen. Uiteraard ten voordele van minder autoritatieve sites. Want de website met een lagere autoriteit lift automatisch mee op de goede vindbaarheid van de betrouwbare website. Ook dit gaat Google bestraffen. Google stelt zich echter schappelijk op en geeft website-eigenaren die deze praktijken hanteren twee maanden om deze handelswijze te corrigeren.

Hoe nu verder?

Maar hoe nu verder? Moeten we stoppen met het gebruik van AI? Nee, dat hoeft niet. Sterker nog, gebruik het juist in je voordeel. Maar houd in je achterhoofd, of stel juist als voorwaarde, dat je je content altijd maakt voor je bezoekers. En niet voor Google. Heeft jouw potentiële klant, of websitebezoeker, iets aan de tekst die je op de site zet? Dan hoef je je nergens zorgen over te maken. En uiteraard mag je je tekst nog steeds voor zoekmachines optimaliseren.

Wat het effect van deze Google update gaat zijn, is nog afwachten. Maar Google geeft aan dat het groot gaat worden. Geen gekke voorspelling als je je bedenkt dat ze 40% minder unhelpful content in de zoekresultaten willen.

Tot slot. Google heeft aangekondigd dat na de update van maart 2024 geen afzonderlijke updates meer worden uitgebracht die gericht zijn op helpful content. De criteria voor wat als helpful content wordt beschouwd, zullen direct in het ‘core algoritme’ worden geïntegreerd. Hiermee kan het algoritme zelfstandig bepalen welke content waardevol is en welke niet. Mocht jouw site volgens Google spammy zijn, dan word je automatisch gestraft. Zorg er dus voor dat het niet zover hoeft te komen!

Inspiratie

Inhaakkalender downloaden

Volop inspiratie voor je socials, campagnes en content met de enige echte JVDmedia inhaakkalender!

Inhaakkalender downloaden