Onze frisse blik op 2024

Het belooft een spannend jaar te worden op het gebied van online marketing, webdevelopment en content creatie. De digitale wereld staat nooit stil, en wij ook niet. Dus, laten we duiken in onze top 3 trends voor elk van deze dynamische gebieden. Pak een kop koffie en ga er lekker voor zitten, want dit wil je niet missen!

Online marketing trends 2024


Hyper-gepersonaliseerde ervaringen
: In 2024 draait alles om maatwerk. Marketing gaat niet meer over één boodschap die naar iedereen wordt uitgezonden, maar over unieke ervaringen die specifiek zijn afgestemd op de individuele gebruiker. Dankzij geavanceerde data-analyse kunnen marketeers nu content creëren die resoneert met elke unieke bezoeker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan specifieke merken, soorten en kleuren van producten die worden aangeraden.

Voice search & AI: “Hey Google, wat zijn de marketingtrends voor 2024?” Voice search neemt een enorme vlucht en AI-gestuurde assistenten worden steeds slimmer. Dit betekent dat SEO en content strategieën zich moeten aanpassen aan deze nieuwe manier van zoeken. Mensen gebruiken bijvoorbeeld bij voice search vaak volledige vragen in plaats van dat ze een paar specifieke woorden roepen. Optimaliseer je content voor long-tail zoekwoorden en probeer vragen te beantwoorden die je doelgroep mogelijk stelt.

Duurzaamheid en ethiek: Consumenten worden steeds bewuster van de impact van hun aankopen. Helemaal met alle klimaatproblemen in het achterhoofd. Zo is het goed mogelijk dat we in 2024 een trend gaan zien waarbij merken die transparanter zijn over hun duurzame inspanningen en ethische praktijken, de winst gaan pakken. Bedenk dus goed hoe je als bedrijf hierin kunt bijdragen en hoe je dit vervolgens kunt gaan uitdragen.

Webdevelopment trends 2024

Progressive web apps (PWAs): Deze vorm van apps bestaan al een tijdje, maar door de stevige technische ontwikkeling hiervan kan dit wel eens de toekomst zijn van webdevelopment. Een PWA laadt snel, kan offline werken en voelt aan als een native app, maar is toch een website. Zo vang je twee vliegen in één klap (een website en mobiele app in één).

Onze verwachting is dat PWA’s in 2024 nog populairder worden omdat ze toegankelijk zijn op zowel desktops als mobiele apparaten. Dit elimineert de noodzaak om aparte applicaties/websites te ontwikkelen voor verschillende apparaten. PWAs bieden ook de mogelijkheid om offline te werken of wanneer je een beperkt bereik hebt. Gebruikers kunnen nog steeds taken uitvoeren, zelfs als ze geen stabiele internetverbinding hebben.

API-first design: Met de steeds snellere opkomst van IoT-apparaten (Internet of Things) en complexe webecosystemen, wordt een API-first benadering essentieel. IoT-apparaten zijn fysieke apparaten die verbonden zijn met het internet en in staat zijn om gegevens te verzamelen, te verzenden en te ontvangen. Deze apparaten variëren van eenvoudige sensoren tot geavanceerde slimme apparaten zoals slimme thermostaten, wearables, industriële machines en zelfrijdende voertuigen.

Dit betekent dat bij het ontwerpen van applicaties, de ‘API’ de eerste overweging zou moeten zijn, wat zorgt voor betere integratie en efficiëntie. API first verwijst naar de aanpak waarbij de ontwikkeling van de API (Application Programming Interface) prioriteit heeft bij het bouwen van een systeem.

Motion UI: Saai is uit, dynamisch is in! Motion UI, met zijn interactieve animaties, houdt gebruikers geboeid en verbetert de gebruikerservaring. Denk hierbij aan bewegende icoontjes, geanimeerde infographics, laadanimaties en navigatie-effecten (maar gebruik alles met mate 😜)

Een dynamische website die ook meebeweegt met de gewenste interacties van de gebruiker zal meer resultaten behalen dan een statisch design. Denk hierbij aan geanimeerde call-to-actions, dynamische productfoto’s of video’s en interactieve productaanpassingen. In 2024 verwachten we meer websites te zien die deze technologie gebruiken om de interactie aan te gaan.

Content creatie trends 2024

Video content: Video blijft en wordt nog weer belangrijker. Of het nu gaat om korte TikTok-video’s of langere YouTube-tutorials, video is de meest boeiende manier om je boodschap over te brengen. In 2024 is het essentieel om video op te nemen in je contentstrategie.

Interactieve content: Denk aan quizzes, polls, en interactieve infographics. Deze vorm van content is niet alleen leuk, maar ook super effectief voor betrokkenheid en het verzamelen van data.

Authenticiteit en verhalen vertellen: In een wereld vol met content is authenticiteit de sleutel tot verbinding met je publiek. Echte verhalen, echte mensen en transparante communicatie zullen in 2024 het verschil maken.

Dit waren voor nu onze trends voor 2024 in online marketing, webdevelopment en content creatie. Het wordt een jaar vol innovaties en spannende ontwikkelingen. Zorg dat je deze trends niet mist en blijf voorop lopen in de digitale wereld!

Wij zullen in 2024 in elk geval ons steeds meer gaan verdiepen in de bovenstaande trends en de bevindingen die hieruit komen gaan we uiteraard met jullie delen.

Een goed en innovatief 2024!

Inspiratie

Inhaakkalender downloaden

Volop inspiratie voor je socials, campagnes en content met de enige echte JVDmedia inhaakkalender!

Inhaakkalender downloaden