In het verleden heeft Google al enkele updates doorgevoerd namelijk de welbekende Panda, Penguin en Rankbrain updates.

Elke update wordt altijd eerst in de Verenigde Staten getest. Het is daarom goed om deze updates goed in de gaten te houden, zodat je met jouw website hierop kan inspelen. Zorg ervoor dat je alles bijhoudt, en verklein zo het risico voor een daling in de SERP.

Wat is de SERP? Dit is de afkorting voor Search Engine Results Page, in het Nederlands ook wel de zoekmachine resultaat pagina. Dit is

dus de pagina die de zoekmachine toont bij een zoekresultaat.

Om beter in de SERP van Google te scoren is het tegenwoordig belangrijk om o.a. lokaal zichtbaar te zijn, in te spelen op vragen,

afbeeldingen te optimaliseren en goed te reageren op updates vanuit Google. In dit artikel behandelen we de belangrijkste updates.

Lokaal zichtbaar

In 2022 is lokale zichtbaarheid nog belangrijker geworden. Een Google Bedrijfsprofiel is hiervoor onmisbaar en met de volgende tips kun je dit profiel up to date houden:

  • Heb je meerdere locaties? Zorg er dan voor dat alle locaties zichtbaar zijn in je Bedrijfsprofiel.
  • Gebruik alleen je bedrijfsnaam. Het gebruiken van zoekwoorden in je Bedrijfsprofiel wordt slechter gewaardeerd door Google. Het gebruiken van de exacte bedrijfsnaam wordt meer gewaardeerd.
  • Reviews zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor de SERP. Zorg er dus voor dat je je reviews up to date houdt.
  • Voeg alle diensten en producten toe aan je Bedrijfsprofiel. Laat zien wat voor bedrijf je bent en wat je kunt bieden aan gebruikers. Dit zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt.

Naast het verbeteren van je Bedrijfsprofiel is het van belang dat er aparte landingspagina’s aangemaakt worden per regio.

Zo vergroot je jouw lokale zichtbaarheid.

Vragen beantwoorden door Google

Vragen en antwoorden zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Door hier op de juiste manier op in te spelen, kun je jouw doelgroep al direct in de resultaten van Google de juiste vragen met antwoorden laten zien (aan de hand van zogenaamde Rich snippets). Wel zo makkelijk.

Google wil het de gebruikers steeds makkelijker maken en de rich snippets dragen hier een belangrijk steentje aan bij. Gebruik daarom verschillende tools om er achter te komen welke vragen jouw doelgroep heeft en zorg dat ze terugkomen in de SERP. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is Answer the Public.

Afbeeldingen in de SERP

Het is heel simpel, maar veel bedrijven laten deze gouden kans onbenut. Het is steeds belangrijker geworden om afbeeldingen te optimaliseren voor Google. Geef een afbeelding daarom altijd een alternate text mee (alt-text). Hierin zet je een korte beschrijving van de inhoud van afbeelding. Maak daarbij gebruik van de keywords, die voor de pagina waar de afbeelding op staat, belangrijk zijn.

Desktop page experience update

Deze update is niet geheel nieuw voor SEO-specialisten en is al in mei 2021 aangekondigd door Google. De update is sinds begin 2022 uitgerold en zal zeker tot eind maart duren. Wat betekent dit voor mijn website? Dit betekent dat het belangrijk is dat je website zowel gebruiksvriendelijk moet zijn voor mobiel als desktop. Stop dus direct met die vervelende pop-ups en advertenties die in beeld springen ;-). Daarnaast moet je website voorzien zijn van een SSL certificaat, dit om aan te tonen dat de website veilig is.

Continuous scrolling op mobiel

Naar verwachting zal continuous scrolling op mobiel dit jaar naar Europa komen. Het is namelijk al in Amerika uitgerold. Wat houdt continuous scrolling op mobiel in? Met continuous scrolling kun je heel simpel meer resultaten onder elkaar laten zien op mobiel. In de huidige situatie moet je, om meer resultaten te zien, op ‘meer resultaten’ klikken. Grote kans dat dit in 2022 ook in NL zal veranderen.

Wat houdt dit in voor de SEO? Het is nog belangrijker geworden om je Meta Title en Meta Description goed beschrijvend te maken, omdat de mobiele gebruiker nu meer resultaten kan zien en die van jou er wel uit moet blijven springen!

Google MUM

De Mulitask Unified Model (MUM) update zal voor veel veranderingen zorgen in 2022. Door middel van AI van Google wordt het nog makkelijker om antwoord te geven op vragen van een gebruiker. Het is daarom extra belangrijk dat de content van je website goed aansluit bij de vragen die jouw doelgroep heeft.

Stay on top of the trends!

  • Laat de content van je website goed aansluiten bij de gebruiker van de website. En kijk goed naar vragen die spelen bij jouw doelgroep. Gebruik hiervoor verschillende tools zoals Answer the Public.
  • Zorg voor een goede lokale zichtbaarheid van je bedrijf.
  • Maak een Google Bedrijfsprofiel aan, voeg alle locaties toe, houd deze up to date en wees zichtbaar. Maak jouw website gebruiksvriendelijk voor zowel desktop als mobiel en test de toegankelijkheid voor je gebruikers. Beveilig je website goed door middel van een SSL- certificaat en vermijd vervelende pop ups hebben of advertenties.
  • Kijk nog eens kritisch naar alle Meta-Titles en Meta-Descriptions, verwerk het zoekwoord, omschrijf de inhoud van de pagina, laat ze opvallen en trigger jouw doelgroep.
  • Voeg aan alle ondersteunende afbeeldingen een alt-tekst toe en ook jouw afbeeldingen beter scoren in de SERP.
  • Creëer veel goede content, schrijf voor jouw doelgroep en speel in op vragen en antwoorden. Zo zul je goed voorbereid zijn op de aankomende MUM-update.

Het is nu tijd om aan de slag te gaan met bovenstaande tips en zo blijf jij on top of the trends!

Inspiratie

Inhaakkalender downloaden

Volop inspiratie voor je socials, campagnes en content met de enige echte JVDmedia inhaakkalender!

Inhaakkalender downloaden