Zero Click Searches, oftewel nul-klik zoekopdrachten, nemen een steeds prominentere rol in de zoekmachines in. Bovenaan de resultatenpagina ontvang je direct antwoord op je zoekvraag. Zonder dat je door hoeft te klikken naar een website, waar je het antwoord op je vraag terugvindt. Dat vraagt om een aanpassing in je SEO strategie.

Wat zijn Zero Click Searches?

Zero Click Searches zijn zoekopdrachten waarbij de informatie die de gebruiker zoekt, direct op de zoekresultatenpagina (SERP) van zoekmachines zoals Google wordt weergegeven. Er zijn verschillende soorten vragen waarbij je niet naar een website hoeft door te klikken. Denk daarbij aan vragen over de leeftijd van een bekende persoon, wat het weer in een bepaalde stad is of hoe je een woord schrijft.

Zoekmachines doen dit niet zonder reden. Zij willen de beste gebruikerservaring bieden. En als je het antwoord al kunt geven zonder dat iemand hoeft door te klikken naar een website, is dat in hun ogen een verbetering. Anderzijds wil bijvoorbeeld Google dat je zo lang mogelijk op hun platform blijft, want dat levert simpelweg meer geld op (door bijvoorbeeld klikken op advertenties).

Voor de eindgebruiker is Zero Click Search dus geen vervelende ontwikkeling, maar als website eigenaar heb je er vast je bedenkingen bij. Want je bent ineens een stuk minder zichtbaar. En het aantal bezoekers op je website neemt mogelijk af. Dat vraagt dus om een aanpassing in je SEO strategie.

SEO strategie aanpassen voor Zero Click Search

Het optimaliseren voor Zero Click Search vereist meer dan ooit een holistische benadering van SEO. Door niet alleen te focussen op keywords, maar ook op de algehele ervaring en presentatie van je content, kun je beter inspelen op de behoeften van je doelgroep, maar dus ook op die van de zoekmachines.

Allereerst is het belangrijk dat je de gebruikersintentie begrijpt. Dat staat te allen tijde aan de basis. En zal het ook blijven staan. Want content schrijf je altijd voor je doelgroep. Maar wil je zichtbaar blijven in de zoekmachines, dan dien je je SEO strategie aan te passen voor de toenemende Zero Click Searches. Van het optimaliseren van de leesbaarheid, tot het aanpassen van de techniek op je site.

1. De juiste focus zoektermen

Focus je niet alleen op zoektermen met veel zoekvolume, maar ook op intentie. Dit betekent dat je moet begrijpen wat de gebruiker echt zoekt. Zoekt het informatie, een specifiek product/dienst of simpelweg een antwoord op een vraag? Richt je op featured snippets en creëer content die direct antwoord geeft op veelgestelde vragen.

Wil je zichtbaar zijn voor Zero Click Search, optimaliseer je pagina dan ook op long tail keywords. Deze zoektermen hebben vaak minder zoekvolume, maar hogere conversieratio’s omdat ze meer gericht zijn op specifieke behoeften.

2. Leesbaarheid van de pagina

Maak je content gemakkelijk scanbaar voor zowel gebruikers als zoekmachines. Dit helpt om belangrijke informatie snel over te brengen. Maak op je pagina waar mogelijk gebruik van bullet points, opsommingstekens, tabellen en korte alinea’s. Gebruik daarnaast duidelijke en beschrijvende koppen en subkoppen (H1, H2, H3) om structuur te bieden en zoekmachines te helpen de structuur van je content te begrijpen.

3. Technische optimalisaties

Zorg ervoor dat je website snel laadt, vooral op mobiele apparaten, voor een betere gebruikerservaring. Pas daarnaast structured data aan je pagina en site toe. Door schema.org markup te gebruiken, kun je zoekmachines extra context bieden over de inhoud van je pagina. Dit kan helpen bij het verschijnen in rich snippets, die een rol spelen in Zero Click Searches.

Overweeg verschillende soorten schema markups, zoals die voor artikelen, producten, FAQ’s en meer, afhankelijk van de aard van je content. Overdrijf hierin niet. Op Google’s Rich Results Test tool kun je het testen.

4. Bouw autoriteit op

Zorg voor goede content die meerwaarde aan de gebruiker biedt. Hoogwaardige content kan leiden tot meer vermeldingen en backlinks, wat essentieel is voor het bouwen van autoriteit. Profiteer daarnaast van het E-E-A-T principe. Focus op je pagina op Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Vertaald is dat Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Zorg ervoor dat je content wordt geschreven door kenners, onderbouwd met onderzoek en feiten, en dat je site betrouwbare bronnen citeert.

5. Verbeter de lokale SEO

Veel Zero Click Search zoekopdrachten hebben een lokaal karakter. Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf-vermelding met actuele informatie, waaronder openingstijden, contactgegevens, en foto’s. Integreer daarnaast lokale trefwoorden in je SEO-strategie. Dit helpt bij het rangschikken in lokale zoekopdrachten en verhoogt de kans om te verschijnen in lokale zoekresultaten.

Analyseren en optimaliseren voor Zero Click Search

Pas je bovenstaande SEO strategieën toe op je website, dan leg je een goede basis voor zichtbaarheid in Zero Click Searches. Vergeet niet om de prestaties van je zoektermen regelmatig te bekijken om te begrijpen hoe veranderingen in zoekalgoritmes of gebruikersgedrag je rankings beïnvloeden. Wees bereid om je SEO-strategie aan te passen op basis van deze analyses, door nieuwe zoektermen toe te voegen of bestaande content te herzien.

Kunnen jullie hulp gebruiken in de SEO-strategie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze SEO experts.

Inspiratie

Inhaakkalender downloaden

Volop inspiratie voor je socials, campagnes en content met de enige echte JVDmedia inhaakkalender!

Inhaakkalender downloaden