Rich snippets zijn goed voor de zichtbaarheid van de website en is een onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie). In dit blog vertellen we je meer over welke rich snippets interessant zijn om toe te voegen aan jouw website. En waarom we juist voor deze kiezen.

Welke vormen van snippets zijn er?

Er zijn twee vormen van snippets namelijk:

  • Rich snippets; deze snippets verrijken de zoekresultaten en geef direct aan wat er op de pagina verwacht kan worden.
  • Featured snippets; Deze snippets worden bovenaan in Google getoond en geven direct antwoord op de vraag.

Voordelen van Rich snippets?

  • Je bent met je organische resultaten beter zichtbaar.
  • De gebruiker die iets opzoekt komt er direct achter wat zij kunnen verwachten op de pagina. Dit zorgt voor een beter conversiepercentage, aangezien de relevante bezoekers ook op de site komen.
  • Getoonde reviews zorgen voor een betrouwbare uitstraling.

Welke Rich snippets zijn er allemaal voor SEO?

Er zijn veel verschillende soorten Rich snippets. Deze worden onderverdeeld in de volgende categorieën: reviews, producten, recepten, evenementen, rich cards, veelgestelde vragen, breadcrumbs, video’s, lokale bedrijven, organisatie en vacatures.

Welke Rich snippets zijn interessant voor mijn website?

Voordat je rich snippets gaat toevoegen aan je website is het interessant om te bepalen wat je wilt uitstralen met jouw site en van welke functies je gebruik maakt. Vervolgens kunnen de onderstaande snippets toegevoegd worden aan de website:

Review snippet

De review snippet laat de review sterren zien in de zoekresultaten van Google. De pagina waar dit zeker handig voor is, is de homepagina van de website. Het is daarnaast mogelijk om een individuele review te tonen, maar daarnaast is het ook mogelijk om een verzameling te tonen van reviews. De reviews worden met maximaal 5 sterren getoond. Het geeft de klant veel vertrouwen in de website. Deze snippet kan interessant zijn voor een website als het bedrijf veel goede beoordelingen heeft. Is dit niet het geval dan moet er overwogen worden om deze niet toe te voegen aan de website.

Hierboven staat een voorbeeld van een review snippet. De review snippet zijn de sterren die zijn gegeven bij dit zoekresultaat.

Evenementen

Heeft je bedrijf een evenement? Door middel van de evenementen snippet komt deze tevoorschijn in de Google zoekresultaten. Deze evenementen zijn klikbaar en de bezoekers die hebben geklikt komen op de juiste pagina.

Recepten

Heb je een recepten website dan kan deze snippet erg interessant zijn voor jouw website. In de Google zoekresultaten krijgt de bezoeker het recept samengevat te zien en dit maakt het makkelijker om een recept te vinden.

Producten

Deze snippet laat het product zien in de zoekresultaten van Google. In de resultaten komen een aantal gegevens beschikbaar namelijk: het product, prijs, voorraad en reviews.

Video

Zoek je naar een video in Google? Dan krijg je vaak de video snippet te zien. In de zoekresultaten krijg je vervolgens de thumbnail te zien, titel, platform en de naam van de maker.

Rich cards

Er zijn verschillende soorten informatie die in aanmerking komen voor rich cards. Interessante vormen van informatie die in aanmerking komen voor rich cards zijn: boeken, recepten, cursussen en trainingen, films, feiten, evenementen, veelgestelde vragen, how to en een vraag met meerdere antwoorden. Deze verschillende vormen van informatie (rich snippets) moeten worden toegevoegd aan de site. Hierdoor wordt de content beter zichtbaar in Google.

Veelgestelde vragen

Deze rich snippets biedt de gebruiker een betere ervaring, aangezien ze direct antwoord krijgen op de vraag die zij hebben. Deze vorm van Rich Snippet zal ik aanbevelen om toe te voegen aan de website. Dit om antwoord te geven op verschillende vragen die spelen onder het publiek.

Bij de veelgestelde vragen snippet zijn er twee noodzakelijke punten die door middel van een HTML-code toegevoegd moeten worden. De twee noodzakelijke punten zijn:

  • Vraag
  • Antwoord

Als je zoekt naar relevante vragen dan kan dat via:

  • Answer the public
  • Google Search Console
  • Semrush
  • MOZ
  • Google suggesties
  • Ahrefs Keyword Explorer
  • Keywordtool.io

Breadcrumbs

Deze vorm van rich snippet geeft aan op welke pagina je komt zodra je op de link klikt. Deze rich snippet zorgt voor een nettere uitstraling van de website. Dit zal de vorm van het zoekresultaat verbeteren en daarnaast weten de gebruikers waar ze heen geleid worden.

Lokale bedrijven

Dit is erg handig als je duidelijk wil maken waar het bedrijf gevestigd zit en tot hoe laat deze open is. Daarnaast zie je ook de beoordelingen van Google in sterren. Hiernaast zie je een voorbeeld van een lokaal bedrijf in Google:

Organisaties

Dit zorgt ervoor dat het bedrijf te zien is aan de zijkant van de zoekresultaten van Google. Deze rich snippet geeft je de mogelijkheid om contactinformatie, bedrijfslogo en adres te tonen. Het ziet er als volgt uit:

Vacatures

Dit toont de vacatures voor een bedrijf in Google Jobs. Als je bedrijf veel vacatures open heeft staan dan kan dit erg interessant zijn om toe te voegen aan de website door middel van een vacature snippet. Dit zorgt voor meer sollicitanten, aangezien de vacatures zichtbaarder worden in Google.

Er zijn voor de vacature snippet een aantal velden verplicht:

  • Vacature titel
  • Korte vacature omschrijving
  • Bedrijfsnaam
  • Website
  • Branche
  • Fulltime/ parttime
  • Werktijden

Hoe maak ik een Rich snippet

Rich snippets zijn makkelijk toe te voegen aan de website. Dit kan door middel van HTML-code toe te voegen aan de website of een plugin. Aangezien plugins ervoor kunnen zorgen dat de laadtijd van de site wordt verminderd, gaat de voorkeur uit naar HTML code. De benodigde HTML-code is per snippet online beschikbaar. Na het toevoegen op de site is het noodzakelijk om de data in te vullen in de HTML-code.

De HTML-codes van de snippets zijn online beschikbaar, maar kunnen ook door ons gedeeld worden.

Welke snippets zijn er al aanwezig op mijn website?

Dit kan makkelijk achterhaald worden door middel van Google Search Console. Hierin staat weergegeven welke snippets al aanwezig zijn op de website en worden eventuele fouten getoont.

Aan de slag met structured data

Het toevoegen van een Rich snippets kost niet veel tijd, maar het zorgt wel voor een stuk meer zichtbaarheid. Het is dus een kleine moeite en zorgt voor een grote winst, namelijk: zichtbaarheid en verhoging van conversiepercentage.

Hoe voeg ik een rich snippets toe in WordPress?

Er zijn een aantal manieren om structured data toe te voegen aan een WordPress website:

  • Handmatig door de HTML-code toe te voegen aan de website.
  • Door met Google Tag Manager een custom HTML-code tag aan te maken.
  • Door een WordPress plugin toe te voegen en vervolgens rich snippets toevoegen.

Er zijn een aantal WordPress plugins waar je structured data mee kan toevoegen aan jouw website. WP SEO Structured Data Schema en Schema zijn de beste plugins voor het toevoegen van structured data.

Hoe voeg ik een rich snippets toe in Magento?

Voor Magento zijn er een aantal manieren om structured data toe te voegen:

  • Atwix Rich Snippets
  • Magmodules Rich Snippet Suite
  • Amasty Google Rich Snippets
  • WeltPixel Rich Snippets

Hoe voeg ik een rich snippets toe in Lightspeed?

Over het algemeen is het lastiger om informatie toe te voegen aan een Lightspeed website. De reden hiervoor is dat Lightspeed een gesloten systeem is net als Shopify. Door middel van eKomi Connector kan je review snippet toevoegen aan je website.

Hoe voeg ik een rich snippets toe in Shopify?

Net als Lightspeed is Shopify een gesloten platform. Het is daarom lastiger om informatie van buitenaf toe te voegen aan de website. Er zijn een aantal tools die het makkelijker maken om Structured data toe te voegen aan de site:

  • Smart SEO
  • Schema Plus for SEOIndien de website al niet goed zichtbaar is dan gaan de snippets het probleem niet oplossen. Andere vormen van SEO-marketing kunnen hier wel aan bijdragen.

Conclusie

Rich snippets kosten niet veel tijd en levert veel meer zichtbaarheid op. Het is daarom verstandig deze toe te voegen aan je eigen website. Kijk voordat je aan de slag gaat met Rich snippets welke al juist zijn toegevoegd. Deze informatie kan je van Google Search Console opvragen. Daarnaast moet je een keuze maken welke structured data interessant is voor jouw website

Voordelen van rich snippets:

  • Je bent met je organische resultaten beter zichtbaar.
  • De gebruiker die iets opzoekt komt er direct achter wat zij kunnen verwachten op de pagina. Dit zorgt voor een beter conversiepercentage, aangezien de relevante bezoekers ook op de site komen.
  • Getoonde reviews zorgen voor een betrouwbare uitstraling.

Het toevoegen van de HTML-code is niet lastig, aangezien de codes al online beschikbaar zijn. Daarnaast kan je ook een plugin hiervoor installeren. Dit raden wij af, omdat dit de laadtijd van de site kan beïnvloeden. Ben je niet bekend met het toevoegen van HTML-codes aan de website, dan kan dit zeker interessant zijn om te doen via een plugin.

Inspiratie

Inhaakkalender downloaden

Volop inspiratie voor je socials, campagnes en content met de enige echte JVDmedia inhaakkalender!

Inhaakkalender downloaden