De invloed van Voice Search op jouw SEO

13 Mar 2020

Voice search bestaat inmiddels al een aantal jaar, in 2013 kwam Google nog met de livegang van ‘conversational search’. Maar sinds de opkomst van Amazon Alexa, Apple HomeKit en Google Home is voice search alleen maar populairder geworden. Naar verwachting zal in 2020 meer dan 50% van de zoekopdrachten in Google gesproken zijn. Wat voor gevolgen heeft dit voor je vindbaarheid?

Wist je dat 80% van de antwoorden uit de top 3 resultaten komt?

Om vindbaar te blijven met de steeds sneller groeiende populariteit van voice search, is het belangrijk je te focussen op SEO voor voice search. Dit omdat bijna 80% van de antwoorden van de smart speakers uit de top 3 van de organische zoekresultaten komt. Daarnaast komt 60% van de voice search antwoorden uit de featured snippets.

Hoe werkt de featured snippet?

Een featured snippet is de sectie bovenaan in Google waar antwoord gegeven wordt op de vraag die gesteld is door de bezoeker.

Ik hoor je al denken: hoe komt mijn website als featured snippet in Google? Er is helaas geen manier om aan Google te vragen of jouw website als featured snippet kan worden getoond. Google bepaalt zelf of de informatie die op jouw website staat, antwoord op de vraag van de bezoeker geeft. Wel zijn er een aantal factoren die hierin meespelen. Hieronder lees je een aantal tips hoe je hierop in kunt spelen:

  • Bepaal op welke vraag de bestemmingspagina op je website antwoord geeft.
  • Zorg dat het antwoord op je vraag duidelijk beschreven wordt op je bestemmingspagina.
  • Verwerk de vraag op je bestemmingspagina, bij voorkeur in één van de headers (h1 of h2).
  • Door gebruik te maken van interne en externe links vergroot je de bereikbaarheid van de pagina.
  • Maak gebruik van schema.org speakable structured data, zodat de zoekmachine de vragen optimaal kan herkennen.

Worden zoekintenties belangrijker dan zoekwoorden?

Grote kans dat jij vast wel eens een zoekwoord analyse hebt uitgevoerd om je SEO te verbeteren. Voice search zal hier flink verandering in gaan brengen. Dit omdat mensen volledige vragen gaan stellen aan Alexa, Google Home of Apple HomeKit. Daarom is het belangrijk content te schrijven in natuurlijke spreektaal. Maar ook om minder de focus te leggen op zoekwoorden, maar op zoekintenties. Uit onderzoek is gebleken dat ‘hoe’, ‘wat’ en ‘beste’ de 3 populairste trefwoorden zijn die, op dit moment, gebruikt worden met voice search. 

Een aantal voorbeelden van het verschil tussen voice search en text search:
Voice search: Hoe vergroot ik mijn bereik?
Text search: Bereik vergroten

Voice search: Waar in de buurt van Assen kan ik de beste schilder vinden?
Text search: Beste schilder Assen

Hoe nu verder met voice search?

Om direct aan de slag te kunnen met voice search geven we je nog enkele tips die je goed op weg zullen helpen.

  • Een antwoord van 40-50 woorden is het meest succesvol.
  • Gebruik een tool als Answer the Public om relevante vragen te vinden die aansluiten bij jouw content.
  • Zorg dat je Google Mijn Bedrijf Pagina up-to-date is, dit omdat 39% van de voice search gebruikers om bedrijfsinformatie vraagt.
  • Zorg ervoor dat je website snel laadt, de snelheid van je website is een belangrijke factor voor Google.

Voice search in de toekomst

Inmiddels gebruikt al 21% van de mensen voice search om contact op te nemen met de klantenservice. Dit zal alleen maar groeien, het zal steeds aantrekkelijker worden om voice search te gebruiken doordat het snel en efficiënt is. Zo heeft een klant van ons in februari als eerste verzekeraar in Nederland een voice chatbot om je reisverzekering af te sluiten gelanceerd.


Daag ons uit

Wij staan voor samenwerken, korte lijntjes en een nuchtere aanpak. Samen streven naar ultiem online succes! Wil jij ook dé aanpak naar succes ervaren? Neem dan contact op en daag ons uit!

  • 23 Mar

    De beste thuiswerk tools

    Thuiswerken, voor de één het moment om vier keer zo hard te werken. Voor de ander een uitdaging om geconcentreerd te blijven werken. Wij geven jou de beste tools die jij kunt gebruiken om efficiënt...

  • 9 Mar

    Wat is kwalitatieve linkbuilding?

    Er wordt steeds vaker geroepen dat linkbuilding niet meer werkt of dat het niet goed zou zijn voor lange termijn SEO. Niets is minder waar, zolang er maar een doordachte strategie aan ten grondslag...

  • 28 Feb

    Google for Jobs is live in Nederland

    Het heeft even geduurd, maar Google for Jobs is nu dan ook live in Nederland! Het betreft op dit moment nog wel een bèta versie, waardoor het nog niet voor iedereen zichtbaar is, maar dit zal...